רחה פריאר 9 מגדל M-Tower קומה 8, באר שבע

א׳-ה׳ 08:00-18:00

הסכם הורות משותפת

ליצירת קשר

מושג המשפחה הולך ומתפתח, ברור כיום שמשפחה אינה בהכרח גבר ואישה במערכת יחסים זוגית, שמגדלים יחד ילד במשק בית משותף.

"הורות משותפת" היא מערכת יחסים מיוחדת בין גבר ואישה שמחליטים להביא יחד ילד מבלי להיות זוג או להיות בקשר שמבוסס על היכרות מוקדמת, אלא בחיבור שנעשה במיוחד לצורך ההורות. לכל אחד מההורים יכולים להיות בני או בנות זוג משלהם בלי קשר להורות המשותפת והצדדים להורות המשותפת יכולים להיות הטרוסקסואלים או חד מיניים.

מסע ההורות המשותפת מתחיל בהסכם, ממשיך בתהליך ההפריה ומגיע למימוש עם לידת וגידול הילד בשותפות, כאשר זמני השהות שלו אצל כל אחד מהוריו מוסכמים מראש.

אילו סעיפים חייבים להיכלל בהסכם?

הסכם הורות משותפת צריך להכיל הסכמות נרחבות ועליו להיערך באופן יסודי ומקצועי כאשר הוא טומן בחובו שאלות שונות בהן יתקלו הצדדים לאורך הדרך כמו הדרישה המשפטית שעל הצדדים לעמוד בה מול מרפאות ובתי חולים בעת ההפריה, מי זכאי לחופשת לידה ולשאר הזכויות לאחר הלידה, מה עושים במקרה של מחלוקות בעניין גידול הילד, אם קיימת צלע נוספת במשפחה, כגון בן או בת זוג של אחד ההורים מה מעמדה המשפטי מול הילד ועוד שאלות רבות שיש לתת עליהן מענה בתוך הסכם ההורות המשותפת.

הסכם הורות משותפת הוא חוזה בין שני צדדים, ורצוי לפרט בו ככל האפשר את תנאי ההורות ששני הצדדים מסכימים עליהם, כולל מזונות, זמני שהות עם הילד, החלטות חשובות לגבי גידול הילד ועוד.

ככל שההסכם מפורט יותר – כך הסיכוי להימנעות ממחלוקות בעתיד, קטן.

לאחר לידת תינוק, ניתן לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה.

שינוי הסכם הורות משותפת

כאשר בית המשפט אישר את ההסכם, יכול כל אחד מההורים לפנות בעתיד לבית המשפט בבקשה לשנות את תנאי ההסכם, אולם לשם כך יהיה עליו לשכנע את בית המשפט כי חלו שינוי נסיבות המצדיקות את השינוי, בית המשפט יבחן את טובת הילד בהתאם לשיקול דעתו ולא מחויב לפסוק על פי מה שכתוב בהסכם.

הסכם בין זוגות חד מיניים

במקרה של פרידה של זוג חד מיני, כאשר לאחד הצדדים יש ילד עם אדם אחר במסגרת הורות משותפת – להורה הלא ביולוגי אין מעמד רשמי של הורה.

עם זאת, היות שבית המשפט פוסק על פי טובת הילד, ייתכן שזמני השהות עם הורה זה יהיו חלק מהחלטת בית המשפט, ככל שבית המשפט ישתכנע שההורה הלא-ביולוגי משמעותי בחייו של הילד ונוכחותו חשובה לילד

דילוג לתוכן